• april 26, 2025

Kristna Magasinet.se

Gudstjänst hos Frälsningsarmén i Varberg 18/1/25

jan 18, 2025

Under lördagskvällen 18/1/25 hos Frälsningsarmén i Varberg  genomfördes en gudstjänst under temat ”Livets Källa”, utifrån kvinnan vid Sykars brunn.  Kårledaren för  Frälsningsarmén i Varberg, Per-Göran Gniste, hälsade gästerna majorerna Ewa-Maria och Inge Wahlström välkomna samt välkomnade Rosa och Sven-Arne Johansson.

Majorerna Ewa Maria och Inge Wahlström samt Rosa och Sven-Arne Johansson syns på bilden.
Majorerna Ewa Maria och Inge Wahlström längst bak i fotot samt Rosa och Sven-Arne Johansson syns på bilden.

 

Kristna Magasinets tolkning av budskapet avseende kvinnan vid Sykars brunn

Berättelsen om kvinnan vid brunnen, ofta kallad ”Kvinnan vid Sykars brunn”, är en djupsinnig berättelse som finns i Johannesevangeliet 4:1–42. Detta avsnitt har tolkats i stor utsträckning och har en betydande teologisk och andlig innebörd. Vid tiden för Jesus möte med kvinnan vid Sykars brunn ansågs människorna i Samarien inte rituellt rena då de hade gift sig med icke-judar och var därför inte längre rena hebréer. Dessutom hade de satt upp en annan helgedom på berget Gerizim, i stället för templet i Jerusalem. Enligt Lukas 9:51–56, när Jesus gick in i en samaritansk by, blev han inte välkomnad, eftersom han skulle vidare till Jerusalem, detta då p.g.a.  fiendskapen mellan judarna och deras tempel i Jerusalem och samarierna och deras tempel på berget Gerizim.

 

Berättelsens sammanhang

Mötet äger rum i Samarien, vid Jakobs brunn, nära staden Sykar. Jesus, som reser genom Samarien, bryter mot flera rådande normer genom att umgås med en samarisk kvinna som kommer för att hämta vatten vid middagstid – en tid då andra vanligtvis undvek dagens hetta.

Centrala teman och tolkningar

1. **Att bryta sociala och kulturella normer

Kvinnans närvaro vid brunnen vid middagstid tyder på att hon undvek socialt umgänge på grund av sin historia, vilket senare kommer fram.

2. **Levande vatten och andlig näring

  • Jesus erbjuder kvinnan ”levande vatten”, vilket symboliserar evigt liv och den Helige Andes inre. Detta står i kontrast till det fysiska vattnet från Jakobs källa, som endast mättar sig tillfälligt.
  • Kvinnan missförstår till en början Jesu erbjudande och tar hans ord bokstavligt, men förstår gradvis den andliga innebörden.

3. **Avslöjande av sanning och personlig förvandling

  • Jesus uppenbarar kunskap om hennes liv – hennes fem tidigare män och hennes nuvarande relation. Denna bekräftelse leder henne till att erkänna Jesus som en profet.
  • Hennes förvandling är uppenbar när hon lämnar sin vattenkruka (en symbolisk gest för att överge sitt gamla liv) och springer iväg för att berätta för andra om Jesus.

4. Mission till alla nationer

  • Berättelsen ger en indikation evangeliets kommande utbredning till hedningar och marginaliserade grupper.
  • Den samariska kvinnan blir evangelist och tar med sig sina stadsbor för att möta Jesus. Hennes vittnesbörd får många att tro på Jesus.

5. **Tillbedjan i Ande och Sanning

  • Som svar på hennes fråga om den rätta platsen för tillbedjan (Jerusalem för judar eller Gerizimberget för samarier), betonar Jesus att sann tillbedjan sträcker sig bortom fysiska platser. Äkta tillbedjan är ”i ande och sanning” och har sina rötter i ett förhållande till Gud.

Teologiska implikationer

Den här berättelsen illustrerar flera grundläggande kristna trosuppfattningar:

  • Jesu budskap är universellt och bryter barriärer av etnicitet, kön och social ställning.
  • Det levande vattnet representerar nådens och den Helige Andes förvandlande kraft.
  • Tillbedjan handlar om äkthet och kontakt med Gud, inte begränsad till specifika ritualer eller platser.

Moderna applikationer

Mötet utmanar  att

  • Reflektera över fördomar eller hinder i sitt eget liv.
  • Omfamna den förvandlande kraften i Kristi nåd.
  • Dela med sig av Jesu budskap till andra, som den samariska kvinnan gjorde.

I grund och botten är berättelsen om kvinnan vid Sykars brunn ett bevis på inkluderingen, nåden och den förvandlande kraften i Jesu tjänst.

 

Kort om videon: Samtalet börjar med att Jesus ber en samarisk kvinna om något att dricka. Kvinnan uttrycker sin förvåning över Jesus begäran och lägger märke till att det är ovanligt att en judisk man talar till henne, en samarisk kvinna. Jesus erbjuder kvinnan ”levande vatten” och antyder att det kan släcka hennes törst permanent, i motsats till det fysiska vattnet från brunnen. Kvinnan frågar Jesus om hans förmåga att tillhandahålla detta levande vatten, och hänvisar till Jakobs brunn och behovet av ett kärl för att hämta vatten. Jesus uppenbarar att vattnet han erbjuder leder till evigt liv, vilket får kvinnan att fundera över den djupare innebörden i hans ord och sina egna livsomständigheter.

 

Texten i sin helhet från  Johannesevangeliet 4:4–42 (Svenska Folkbibeln SFB): ”Jesus och kvinnan vid Sykars brunn 4 När Jesus fick veta att fariséerna hade hört att flera kom till honom än till Johannes för att döpas och bli lärjungar – 2 Jesus döpte dem inte själv utan lärjungarna gjorde det – 3 lämnade han Judéen och återvände till Galileen. 4 På vägen dit var han tvungen att gå genom Samarien. 5-6 När han mitt på dagen närmade sig staden Sykar kom han till Jakobs brunn, som ligger på den mark som Jakob gav sin son Josef. Jesus var trött av den långa vandringen och satte sig vid brunnen. 7 Efter en stund kom en samarisk kvinna för att hämta vatten och Jesus bad henne att få lite att dricka. 8 Han var ensam just då för lärjungarna hade gått in till staden för att köpa mat. 9 Hon blev förvånad över att en jude bad en samarisk kvinna som henne om vatten. Judarna brukade inte ens vilja ha något med dem att göra. 10 Han svarade: Om du bara visste vilken underbar gåva Gud har i beredskap åt dig, och om du anade vem jag är, skulle du i stället be mig om det vatten som leder till liv. 11 Men du har ju varken rep eller hink, sa hon, och det här är en mycket djup brunn. Varifrån ska du få det vattnet? 12 Du är väl inte större än vår förfader Jakob? Kan du ge mig bättre vatten än det som han och hans söner och boskap tyckte så mycket om? 13 Jesus svarade att de som dricker av det vattnet snart blir törstiga igen. 14 Men det vatten jag ger dem, sa han, blir en ständig källa som väller fram inom dem och som alltid flödar med evigt liv. 15 Herre, sa kvinnan. Ge mig lite av det vattnet. Sedan behöver jag aldrig vara törstig mer och gå den långa vägen hit ut varje dag. 16 Gå och hämta din man, sa Jesus till henne. 17-18 Men jag är ju inte gift, svarade hon.Alldeles riktigt, sa Jesus. Du har haft fem män, och du är inte heller gift med den man som du bor ihop med nu. Du kunde inte sagt ett sannare ord. 19 Herre, sa kvinnan. Du måste vara en profet. 20 Men säg mig hur kommer det sig att ni judar påstår att Jerusalem är den enda plats där man ska fira gudstjänst, medan vi samarier menar att det ska ske här på det berg där våra förfäder firade sina gudstjänster? 21-22 , 23-24 Jesus förklarade: Den tid kommer när människor inte längre behöver diskutera om de ska be till Fadern här på detta berg eller i Jerusalem. Det är inte var man ber som är det viktiga, utan hur man ber. Frågan är om vår bön är andlig och äkta? För Gud är Ande. Det är så Gud vill att vi ska be. Men ni samarier vet så lite om honom, ni vet inte hur ni ska be, men vi judar känner honom väl, för frälsningen kommer till världen genom judarna. 25 Kvinnan sa: Ja, jag vet att Messias ska komma en gång, den som de kallar Kristus, och när han kommer ska han förklara alltsammans för oss. 26 Då sa Jesus till henne: Det är jag som är Messias. Jesus talar om en andlig skörd 27 Just då kom lärjungarna tillbaka. De blev förvånade när de såg att han talade med en kvinna, men ingen av dem frågade honom varför eller vad de samtalade om. 28-29 Då lämnade kvinnan sin vattenkruka vid brunnen och sprang tillbaka till staden och ropade till alla: Kom och träffa en man som har berättat för mig om allt vad jag har gjort! Jag undrar om inte han är Messias? 30 Och folk strömmade nyfikna ut från staden för att få se honom. 31 Under tiden ville lärjungarna ge Jesus någonting att äta, 32 men han tackade nej och sa: Jag har mat som ni inte känner till. 33 Lärjungarna sa då till varandra: Vem har gett honom mat? 34 Då förklarade Jesus: Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att utföra hans uppdrag. 35 Tror ni inte att man börjar skörda förrän om fyra månader när sommaren är slut? Se er omkring. Stora fält är mogna och färdiga att skördas. 36 Skördearbetarna som för människor till evigt liv ska få god lön. Vilken glädje väntar inte både den som sår och den som skördar! 37 För det är sant att en sår och en annan skördar. 38 Jag sänder ut er att skörda där ni inte har sått. Andra har utfört arbetet och ni får bärga skörden. Många samarier kommer till tro 39 Många människor i staden Sykar trodde nu att Jesus var Messias därför att kvinnan sagt: Han visste allt om mig. 40-41 När de kom till brunnen för att se honom bad de honom att stanna kvar hos dem. Det gjorde han också under två dagar, och det var tillräckligt för att ännu fler skulle komma till tro när de lyssnade på honom. 42 Sedan sa de till kvinnan: Nu tror vi därför att vi själva har hört honom, inte på grund av vad du berättade för oss. Han är verkligen världens Frälsare.”

Huvudbudskapet med berättelsen är att Jesus erbjuder kvinnan ”levande vatten”, som symboliserar evigt liv och den andliga näring som finns i Honom. Han kontrasterar det med fysiskt vatten, som tillfälligt tillfredsställer men inte tillfredsställer själens djupare törst.

JL